Чергові та перші вибори депутатів місцевих рад
та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року
КРОПИВНИЦЬКА РАЙОННА ТЕРИТОРІАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПОСТАНОВА
14 год 35 хв, «25» жовтня 2020 року, № 48
м. Кропивницький
Про окремі питання діяльності Великосеверинівської
сільської територіальної виборчої комісії
Кропивницького району Кіровоградської області
До Кропивницької районної територіальної виборчої комісії Кіровоградської області від 25 жовтня 2020 року за №112 надійшла скарга кандидата в депутати Кропивницької районної ради Кіровоградської області, висунутого Кіровоградською Обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ», суб’єктом оскарження в якій визначено Великосеверинівську сільську територіальну виборчу комісію Кропивницького району Кіровоградської області (далі – Великосеверинівська сільська ТВК).
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії суб’єкта оскарження незаконними та протиправними, а саме: 24 жовтня 2020 року Кіровоградський окружний адміністративний суд по справі № 340/4776/20 виніс рішення, яким визнав протиправною та скасував постанову Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії Кропивницького району, Кіровоградської області № 18 від 22 жовтня 2020 р. та зобов’язав Великосеверинівську сільську територіальну виборчу комісію Кропивницького району, Кіровоградської області повторно розглянути подання Кіровоградської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» щодо внесення змін до складу Високобайрацької виборчої комісії № 350257.
24 жовтня 2020 р. Великосеверинівська сільська територіальна виборча комісія Кропивницького району, Кіровоградської області зібралася на своєму засіданні для виконання вимог рішення від 24 жовтня 2020 року Кіровоградського окружного адміністративного суду по справі № 340/4776/20. На даному засіданні суб’єкт оскарження не здійснив заміну у складі Високобайрацької виборчої комісії № 350257 цим самим не виконав вимоги Кіровоградського окружного адміністративного суду та порушив права Кіровоградської обласної організації Політичної партії «Слуга Народу».
Вивчивши викладені у вказаній скарзі обставини, Кропивницька районна територіальна виборча комісія Кіровоградської області зазначає.
19 вересня 2020 р Кіровоградська обласна організація Політичної партії «Слуга Народу» на своїй конференції здійснила висування кандидатів у депутати усіх рівнів, в тому числі до Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Таким чином, Кіровоградська Обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» з 19 вересня 2020 року є суб’єктом виборчого процесу.
Статтею 204 ВК України передбачено наступне, що дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п’ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають:місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори.
Скориставшись своїм правом, Кіровоградська Обласна організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» подала кандидатури до складу Високобайрацької виборчої комісії № 350257, зокрема, на голову вищезазначеної комісії було призначено кандидатуру від КООПП «СЛУГА НАРОДУ».
У відповідності до п.2 частини четвертої ст. 208 ВК України передбачено наступне, що повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб’єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії.
У разі виникнення обставин, передбачених пунктами 1-6, 8–14 частини четвертої цієї статті, повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту прийняття рішення про дострокове припинення його повноважень виборчою комісією, яка її утворила, а обставин, передбачених пунктом 7 частини четвертої цієї статті, – з моменту відмови особи поставити свій підпис під текстом присяги на засіданні виборчої комісії або у разі неприбуття такої особи на перші два засідання виборчої комісії після її включення до складу цієї комісії, про які така особа була повідомлена.
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб’єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією. До подання додаються документи, передбачені частиною дев’ятою статті 203, частиною четвертою статті 204 цього Кодексу.
Зазначене подання під час виборчого процесу, а також у період з моменту формування складу територіальних виборчих комісій до початку виборчого процесу чергових місцевих виборів підлягає обов’язковому розгляду у п’ятиденний строк, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, а поза межами виборчого процесу – у місячний строк з дня надходження.
Частиною 6 та 8 ст. 208 ВК України передбачено наступне, що рішення про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії у зв’язку з внесенням подання про його заміну приймається одночасно з рішенням про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб’єкта подання із одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені. У разі дострокового припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого члена від того самого суб’єкта подання (у разі надходження відповідного подання) приймається з одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.
Частиною третьою статті 32 Кодексу передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.
Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті 33 Кодексу).
Відповідно до частини четвертої статті 12 Кодексу всі партії (організації партій), які набули статусу суб’єкта виборчого процесу відповідно до Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, установлених Кодексом.
Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується, зокрема, забороною привілеїв чи обмежень кандидатів залежно від суб’єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров’я, за мовними або іншими ознаками (пункт 1 частини п’ятої статті 12 Кодексу).
Натомість у діях Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії вбачається упереджене ставлення до Кіровоградської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, що порушує зазначені вимоги Кодексу стосовно рівності прав і можливостей указаного суб’єкта виборчого процесу. Такі обставини підтверджено протоколом засідання Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області.
Також Кропивницька районна територіальна виборча комісія Кіровоградської області зазначає, що порядок організації роботи виборчих комісій визначено статтею 36 Кодексу, а також Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 (далі – Порядок).
Відповідно до частини дванадцятої статті 36 Кодексу, пункту 9.2 Порядку рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом.
Частиною першою статті 2 Закону визначено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.
Прийняття протиправних рішень Великосеверинівською сільською територіальною виборчою комісією, неврахування нею висновків суду свідчить про систематичне порушення вказаною виборчою комісією вимог Кодексу та законів України, що в свою чергу порушує права суб’єкта виборчого процесу.
Таким чином, Кропивницька районна територіальна виборча комісія Кіровоградської області констатує систематичне порушення Великосеверинівською сільською територіальною виборчою комісією вимог Кодексу та законів України.
Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Наведене вище вказує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії, у зв’язку з чим Кропивницька районна територіальна виборча комісія Кропивницького району вважає за необхідне достроково припинити повноваження усього складу Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії через систематичне порушення нею Кодексу та законів України.
Враховуючи викладене, відповідно до статей 2,12,32, 33, 36, частин третьої –дев’ятої статті 208 Виборчого кодексу України, Кропивницька районна територіальна виборча комісія Кіровоградської області постановляє:
1. Встановити факт систематичного порушення Великосеверинівською сільською територіальною виборчою комісією Кропивницького району Кіровоградської області Виборчого кодексу України та законів України.
2. Достроково припинити повноваження всього складу Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області у зв’язку із систематичним порушенням нею Виборчого кодексу України та законів України.
3. Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше __ години 25 жовтня 2020 року подати до Кропивницької районної територіальної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.
4. Звернути увагу оновленому складу Великосеверинівської сільської територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області на необхідність неухильного дотримання вимог законодавства в ході реалізації повноважень щодо підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
5. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та в разі виявлення підстав вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.
6. Копію цієї постанови надіслати Великосеверинівської сільській територіальній виборчій комісії Кропивницького району Кіровоградської області.
7. Оприлюднити цю постанову на офіційному сайті Кропивницької районної ради Кіровоградської області.
Голова Кропивницької районної територіальної
виборчої комісії Кіровоградської області
А. Смутко
Секретар Кропивницької районної територіальної
виборчої комісії Кіровоградської області
І. Дзюба